Matematický test TIM

Test pro identifikaci nadaných žáků v matematice (TIM3–5)

Bez popisku

Co je TIM3–5?

TIM3–5 je nově vyvinutý Test pro identifikaci nadaných žáků v matematice. Jde o standardizovanou psychodiagnostickou metodu pro měření matematických schopností v pásmu středního a vyššího nadprůměru žáků 3.–5. tříd základní školy. TIM3–5 byl vytvořen odbornými pracovníky, psychology Centra rozvoje nadaných dětí Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně.

Proč jsme TIM3–5 vyvinuli?

Protože testy matematických schopností používané u nás v běžné pedagogicko-psychologické praxi se zatím převážně zaměřovaly na oblast deficitu. V České republice tak dosud neexistoval standardizovaný a psychometricky ověřený nástroj pro měření mimořádné úrovně těchto schopností u dětí na prvním stupni ZŠ. Celkově je zřejmá absence testů zaměřených na měření výkonu (tzv. achievement tests), a to zejména v oblasti nadprůměru. Chtěli jsme tedy poskytnout pedagogům a psychologům spolehlivý nástroj k vyhledávání matematicky nadaných žáků.

Jaké má TIM3–5 vlastnosti?

  • Test je určený pro žáky 3. – 5. ročníků základních škol.
  • Lze jej zadávat individuálně i skupinově.
  • K dispozici jsou dvě paralelní formy (Forma A a Forma B), které je možné použít např. pro opakované testování téhož žáka s krátkým časovým odstupem, při administraci dvěma žákům v jedné lavici pro zamezení opisování atd.
  • Test sestává z 25 položek s volnou odpovědí (výpočtem), administrace testu trvá zhruba 45 minut (1 vyučovací hodinu). Vyhodnocení, tedy přidělení skórů jednotlivým položkám a jejich přepis do vyhodnocovací aplikace, trvá – v případě zkušeného examinátora – cca 5 minut.
  • Skórovací systém (podrobně popsaný v uživatelské příručce) umožňuje u většiny položek zohlednit i částečně správné odpovědi (např. správný postup, ale chybný výsledek v důsledku drobné nepozornosti apod.
  • Vyhodnocovací aplikace vygeneruje pro každé testování podrobnou zprávu, která obsahuje srovnání matematických schopností žáka s normami pro odpovídající ročník (vyjádřenými ve formě percentilů a některých dalších skórů, jejichž smysl a interpretace jsou podrobně popsány v uživatelské příručce). Kromě toho poskytuje i doplňující informace – např. zvýraznění neočekávaných odpovědí žáka na jednotlivé položky. Ukázku zprávy z vyšetření nabízíme k nahlédnutí.
  • Test je určen primárně pro žáky, u nichž lze s rozumnou mírou jistoty předem uvažovat o nadprůměrné úrovni matematických schopností. Není určený k měření deficitů ani k plošnému testování celých tříd.
Bez popisku

Při vývoji testu byly využity pokročilé psychometrické postupy, které dosud nejsou v České republice příliš používané. Test má vynikající psychometrické parametry. Informace o reliabilitě, validitě a dalších charakteristikách testu si můžete přečíst ve volně dostupné publikaci, která se věnuje vývoji testu a zachycuje veškeré provedené psychometrické analýzy.

Test a s ním související publikace prošly i nezávislým recenzním řízením. K dispozici jsou dvě (velmi pozitivní) recenze - první od prof. PhDr. Tomáše Urbánka, Ph.D., druhá od PhDr. Lenky Krejčové, Ph.D.

Kdo může TIM3–5 používat?

Test je určen primárně pro pedagogy, psychology a speciální pedagogy. Nemohou jej využívat laici bez příslušného pedagogického či psychologického vzdělání. Mohou ho tedy zakoupit pracovníci škol, pedagogicko-psychologických poraden a podobných zařízení. Licence testu je vázaná na pracoviště.

Co získá naše instituce nákupem?

Veškeré materiály k testu distribuujeme elektronicky. To znamená, že po nákupu testu v obchodním centru Masarykovy univerzity obdržíte přístup k on-line aplikaci, která slouží ke správě jednotlivých žáků, vyhodnocení výsledků porovnáním s normami, exportu zpráv z vyšetření apod. V aplikaci naleznete také veškeré materiály k testu, které můžete pro potřeby své instituce tisknout neomezeně. Jedná se o tyto materiály:

  • Uživatelská příručka
  • Psychometrická analýza testu
  • Návod k práci s on-line aplikací
  • Testovací sešity pro formu A a B
  • Vyhodnocovací listy pro formu A a B
  • Šablona souhlasu rodiče/zákonného zástupce s testováním

Kolik TIM3–5 stojí a kolikrát ho mohu použít?

Nechceme prodej testu a jeho používání vázat na omezené množství administrací, proto jsme se rozhodli pro prodej ve formě časové licence. Licence k testu je poskytována vždy na jeden rok od data nákupu. Prvotní nákup neomezené licence činí 3000 Kč (včetně DPH). Každé další prodloužení trvání licence k využívání testu o 1 rok stojí 1500 Kč (včetně DPH). Licence je vždy vázána na konkrétní instituci, respektive na jedno pracoviště. K jednomu pracovišti může být přiřazeno libovolné množství uživatelů (tedy pedagogů, psychologů či speciálních pedagogů dané instituce) s vlastními přístupovými údaji a vlastním seznamem otestovaných dětí a administrovaných testů. Počet zadaných testů na jednu zakoupenou licenci také není omezen. Podmínkou nicméně je, aby jednotliví uživatelé byli zaměstnanci daného pracoviště. Pokud se instituce skládá z většího množství poboček či pracovišť (např. sloučené Pedagogicko-psychologické poradny), je nutné zakoupit samostatnou licenci pro každou z těchto poboček či pracovišť.

Po vypršení licence je všem uživatelům dané instituce ponechán přístup do aplikace, v rámci svého účtu mohou nadále zobrazovat dříve provedená vyšetření a generovat pro ně zprávy. Nemohou však již do systému přidávat nové žáky či testy. Po případném prodloužení licence jsou všechny tyto funkce znovu aktivovány. Pokud si přejete prodloužit licenci k již zakoupenému testu, kontaktujte nás na info@nadanedeti.cz.

Přesvědčili jste mě. Co musím udělat pro nákup testu?

  • Zvolit tzv. správce licence za Vaši instituci

    Před nákupem testu je nutné zvolit za instituci, v rámci které bude test používán, tzv. „správce licence“. Tato osoba má oproti ostatním uživatelům aplikace rozšířená práva a stane se hlavní kontaktní osobou pro komunikaci s námi (distributory testu). Správce licence má vždy přístup ke všem žákům a testům, které byly zadány do on-line aplikace v rámci dané instituce, a může je také editovat. Dále může pro každého dalšího uživatele z dané instituce nastavovat úroveň jeho oprávnění. Pro každého uživatele vybírá jednu ze tří možností:

  • Uživatel vidí a edituje pouze ty žáky, které do aplikace vložil.
  • Uživatel vidí všechny žáky dané instituce, edituje pouze ty, které vložil on.
  • Uživatel vidí a edituje všechny žáky dané instituce.

Je vhodné, aby jako správce licence vystupoval buď ředitel, zástupce ředitele, vedoucí pracoviště a podobně, nebo vedením školy/instituce pověřená osoba (např. metodik pro nadané žáky, výchovný poradce, zkušený „běžný“ pedagog), která dobře zná všechny pracovníky instituce a je schopna zpřístupnit a zabezpečovat bezproblémové používání testu pro ostatní zaměstnance.

  • Správce licence také odpovídá za dodržení příslušných právních předpisů o ochraně osobních údajů. Osobu správce licence je možné v průběhu používání testu měnit zasláním požadavku na e-mail info@nadanedeti.cz.
  • Přečíst si smluvní podmínky.
    Před nákupem testu si přečtěte smluvní podmínky. K vlastní objednávce přistupte pouze tehdy, pokud s těmito podmínkami souhlasíte a nejste si vědomi žádných skutečností, které by s nimi byly v rozporu.
  • Vyplnit následující formulář.
    Pro schválení možnosti nákupu testu TIM3–5 je nutné vyplnit následující formulář. Po vyplnění formuláře obdržíte nejpozději do týdne informace o schválení či neschválení možnosti nákupu s odkazem na platební bránu Obchodního centra Masarykovy univerzity. Po zaplacení roční licence k testu získáte přístupový kód do on-line aplikace s návodem k jejímu efektivnímu používání.

Veškeré dotazy a nejasnosti, prosím, směřujte na emailovou adresu info@nadanedeti.cz.

Odkaz k přihlášení do online aplikace testu najdete zde. K přihlášení musíte mít zakoupenu licenci k testu.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info